Rynek obiektów weselnych w Polsce 2016

Restuaracje
Wraz z początkiem roku firma Go Online, specjalnie dla czytelników magazynu "Biznes Restauracje & Catering", przeprowadziła badanie, na podstawie którego powstał raport analizujący rynek obiektów weselnych w Polsce.

Ideą raportu jest przedstawienie aktualnej sytuacji obiektów weselnych, a także zwrócenie uwagi na panujące w branży trendy. Raport opisuje m.in. zagadnienia dotyczące obecnej polityki cenowej, kluczowe oczekiwania gości weselnych oraz działania marketingowe, najczęściej stosowane w celu zapełnienia wolnych terminów na wesela. Badanie ma umożliwić osobom zarządzającym salą bankietową dokonanie szybkiej analizy i poprawy swojej pozycji na rynku.

POLECAMY

Charakterystyka obiektów weselnych uczestniczących w badaniu

Znacząca liczba obiektów weselnych biorących udział w badaniu, bo aż 24,37%, znajduje się w woj. mazowieckim. Silnie reprezentowane są także obiekty z województw małopolskiego (15,97%) i wielkopolskiego (15,13%), w dalszej kolejności zaś te pochodzące z dolnośląskiego(10,08%) i zachodniopomorskiego (6,72%). Pozostałe dwanaście województw to już tylko od 0,84% do 4,20%. Można zatem przypuszczać, że najwięcej obiektów weselnych znajduje się w dużych aglomeracjach lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie.

Ponad połowa zapytanych obiektów to hotele i restauracje hotelowe (55,56%). Pałace, dworki czy zamki stanowią 17,95% obiektów, domy weselne – 10,26%, restauracje –  9,40%, z kolei inne, mniej typowe obiekty – zaledwie 6,84%. Takie zestawienie może świadczyć o sporym znaczeniu zaplecza noclegowego podczas wyboru miejsca na wesele. W badaniu nie były brane pod uwagę standard obiektów ani ich wielkość.

Blisko ¾ ankietowanych obiektów weselnych dysponuje salą o pojemności od 51 do 200 osób (przy czym sale zdolne pomieścić od 51 do 100 os. stanowią 21,85% rynku, od 101 do 150 os. – 26,05%, a od 151 do 200 os. – 24,37%).  Dane te wyraźnie wskazują, że Polacy w zdecydowanej większości organizują wesela nieprzekraczające 200 uczestników, zatem to właśnie takie obiekty są najczęściej rezerwowane na okoliczność wesela. 

Jednym z pytań chętnie zadawanych przez przyszłe pary młode, zaraz po wielkości sali weselnej, jest liczba miejsc noclegowych. 25% badanych obiektów zapewnia nocleg maksymalnie 50 gościom. Kolejne 25% pomieści jeszcze raz tyle, czyli do 100 gości. Do 150 osób przenocuje tylko 8,62% obiektów. 18,10% jest w stanie pomieścić nawet 200 uczestników imprezy, jednak miejsca dla większej liczby gości zdecydowało się zapewnić jedynie 4,31% obiektów weselnych.

Podsumowując, połowę rynku weselnego stanowią obiekty małe i średnie posiadające w swojej ofercie do 100 pokoi oraz sale bankietowe mogące pomieścić do 150 osób.  Takie połączenie zwykle nie pozwala na przenocowanie każdej osoby zaproszonej na uroczystość, jednak zadowala większość przyszłych małżonków. Najwyraźniej część gości z łatwością znajduje nocleg na własną rękę, korzystając z usług okolicznych hoteli lub gościnności rodziny.

Polityka cenowa i obłożenie obiektów weselnych

Większość obiektów w ciągu roku organizuje między 21–40 imprez weselnych (31,09%). Kolejną znaczną grupę stanowią obiekty organizujące nieco mniej uroczystości, czyli 11–20 wesel (25,21%). Maksymalnie 10 wydarzeń rocznie deklaruje 17,65% badanych.  Obiekty, które cieszą się sporą popularnością i wyprawiają od 41 do 60 wesel, stanowią 15,13% respondentów. Obiektów organizujących jeszcze większą liczbę eventów jest 7,56%. Ponad połowa badanych organizuje więc w swoim obiekcie wesele średnio co 2–3 tyg., jednak nie jest to maksymalna liczba przyjęć, jaką można osiągnąć.

Roczne podsumowanie liczby zorganizowanych imprez rodzi pytanie: co dalej? W 2017 r. zdecydowana większość obiektów – 46,02% – przewiduje wyprawić tyle samo wesel, ile w roku ubiegłym. 26,55% przewiduje zorganizować ich nieco więcej. Taka sama liczba respondentów przypuszcza, że liczba uroczystości znacznie wzrośnie. 

Cena za osobę w blisko połowie obiektów (46,02%) kształtuje się między 151 a 200 zł. 28,57% badanych koszt ten szacuje nieco niżej, między 101 a 150 zł, z kolei powyżej 201 zł od gościa deklaruje tylko 16,81% respondentów. Uśredniając, większość badanych sal weselnych kształtuje cennik w granicach 150 zł za osobę. Obiekty, które posiadają taką ofertę, mogą liczyć na zainteresowanie blisko 80% klientów, co znacznie zwiększa ich szansę na wypełnienie wolnych terminów na wesela i inne ważne uroczystości.

Najwięcej wesel odbywa się w czerwcu, sierpniu i wrześniu (powyżej 72%) – a zatem w Polsce hołduje się tradycji, by brać ślub w miesiącach z „r” w nazwie. Mniej wesel jest w lipcu (54,62%), traktowanym jako okres urlopowy i najwyraźniej niesprzyjającym organizowaniu przyjęć weselnych. Maj i październik to także mało popularne miesiące na celebrację szczęścia nowożeńców, jednak najmniej przyjęć organizuje się w kwietniu i marcu oraz miesiącach zimowych. Na ten czas poleca się właścicielom sal obniżenie weselnego cennika oraz zapewnienie dodatkowych atrakcji, które mogłyby skusić przyszłych małżonków. 

Dla wielu właścicieli sal bankietowych, przyjęcia weselne oznaczają nie tylko zysk płynący z samego przyjęcia, ale i z obłożenia miejsc noclegowych. Obiekty dysponujące zapleczem noclegowym mogą cieszyć się licznymi rezerwacjami pokoi – nawet na dłużej niż jedną noc. 25,57% gości decyduje się przedłużyć swój pobyt o kolejne noce, czyli pozostać w obiekcie minimum 2–3 dni.

Dłuższy odpoczynek po weselnej uroczystości może okazać się dobrym pomysłem. Jak wynika z badania, Polacy na weselach najchętniej bawią się do godz. 4:00 (50,42%). Do godziny 5:00 – 27,73%, a jeszcze dłużej świętuje nawet 10,92% gości. Za...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 elektronicznych wydań,
  • nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma,
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy