Czy wiesz, jak zajmować wysokie pozycje w wyszukiwarce Google?

Czy pozycjonowanie strony internetowej hotelu nadal się opłaca? Kto dziś inwestuje w SEO i czym tak naprawdę zajmują się specjaliści z agencji interaktywnych? Rozwiewamy najczęstsze wątpliwości dotyczące pozycjonowania i ułatwiamy zrozumienie jego idei.

2019-03-26 07:31:46

Algorytmy Google, odpowiadające za badanie zawartości stron internetowych, dotychczas zmieniły się przynajmniej kilkadziesiąt razy, w większości w sposób nieoficjalny (Google w ostatnich latach nie informuje o modyfikacjach sposobu rankowania stron WWW).

Jaki jest cel zmian algorytmu Google?

Wyszukiwarka Google powstała po to, aby katalogować wszystkie informacje zawarte w internecie i prezentować je użytkownikom po wpisaniu konkretnego zapytania. Ta idea okazała się bardzo trudna do osiągnięcia. Weryfikacja, która strona spełni wszystkie oczekiwania internauty, a która z nich jest bezwartościowa, okazała się skomplikowanym procesem. Dlatego od ponad 20 lat algorytmy oceniające zawartość witryny są nieustannie udoskonalane.

Jak działają algorytmy Google?

Algorytmy Google mają za zadanie ocenić strony WWW i obdarzyć je większym bądź mniejszym zaufaniem. Co to oznacza? Chodzi o jak najlepsze dopasowanie witryny do wymagań, które stawiają algorytmy. Do badanych czynników zalicza się kilka bardzo ważnych elementów:

  • wartościowe i oryginalne treści kompleksowo opisujące daną usługę lub obiekt,
  • dane kontaktowe,
  • umożliwienie użytkownikom bezproblemowego poruszania się po witrynie,
  • brak błędów na stronie,
  • zadowalająca szybkość ładowania witryny.

Czynników wpływających na wartość strony internetowej w wyszukiwarce Google jest znacznie więcej. Ranking stron internetowych, które pojawiają się na dane zapytanie, musi być jak najlepiej dopasowany do potrzeb użytkowników, aby chcieli oni jak najczęściej korzystać z wyszukiwarki.

Jak osiągnąć wysokie wyniki w wyszukiwarce Google?

Osiągnięcie zadowalającej widoczności witryny w wyszukiwarce Google wymaga przede wszystkim zapoznania się ze wszystkimi wytycznymi, które udostępnia Google (https://support.google.com/webmasters/) oraz śledzenia aktualizacji dotyczących algorytmów. Cały ten proces zajmuje sporo czasu, tym bardziej, jeśli hotel nigdy wcześniej tego nie robił. Warto jednak podjąć działania związane z SEO, ponieważ pozycja w wyszukiwarce Google ma znaczący wpływ na liczbę rezerwacji bezpośrednich.

Zatem jak zdobyć zaufanie algorytmów i wyprzedzić konkurencję, czyli skutecznie zwiększyć ruch na swojej stronie internetowej? Odpowiedź jest bardzo prosta: trzeba zacząć działać! Samemu czy z udziałem agencji? To kwestia indywidualna. Warto przemyśleć, czy ma się do tego odpowiednią wiedzę i dysponuje czasem na działania związane z pozycjonowaniem.

Dobór słów kluczowych

Pozycjonowanie polega na zdobywaniu wysokich pozycji na wiele różnych zapytań. Bardzo często współpraca pomiędzy hotelem i agencją interaktywną polega na pozycjonowaniu konkretnej puli słów kluczowych (fraz). Przy takiej formie współpracy bardzo ważnym etapem jest wybór zapytań, na które będzie pozycjonowana witryna. Zdarza się, że dział SEO (ang. Search Engine Optimization) otrzymuje od marketerów z hotelu komplet fraz, na które obiekt chciałby się pozycjonować. Niestety, nie zawsze są one rentowne i dają szansę na wzrost ruchu w witrynie.

Jeśli chcesz dobrać słowa kluczowe tak, aby osiągnąć szybki zwrot z inwestycji w pozycjonowanie, weź pod uwagę kilka czynników:

  • Lokalizację obiektu – algorytmy Google premiują hotele najlepiej dopasowane do lokalizacji zawartej w zapytaniu. Oznacza to, że hotel znajdujący się w Gdyni nie powinien pozycjonować się na zapytania związane z Gdańskiem, ponieważ prawdopodobnie nigdy nie zostaną osiągnięte założone cele. Inwestycja w pozycjonowanie niezwiązane z lokalizacją hotelu jest bardzo ryzykowna.
  • Udogodnienia w hotelu – goście, poszukując wymarzonego pobytu w hotelu, często do zapytania wpisywanego w Google dodają atrakcje, np. „Hotel Poznań z basenem”, „Hotel z jacuzzi w Sopocie”.
  • Przymiotniki opisujące hotel – wiele osób, poszukując hotelu, opisuje go przymiotnikami i dodaje je do swojego zapytania, np. „Luksusowy hotel w Kołobrzegu”, „Tani hotel w Poznaniu”.
  • Popularność danego zapytania – pozycjonowanie wybranych słów kluczowych powinno mieć poparcie w liczbie wyszukiwań.

Jeszcze kilka lat temu najważniejszymi frazami były te, które miały rekordowe liczby wyszukań i nie zawierały lokalizacji, np. „hotel SPA”, „centrum SPA” czy „hotel przyjazny rodzinie”. Aktualnie Google do większości zapytań domyślnie dodaje lokalizację, w której aktualnie znajduje się użytkownik. Oznacza to, że osoba znajdująca się aktualnie w Gdańsku i wpisująca zapytanie np. „hotel SPA” otrzyma inne wyniki niż ktoś znajdujący się wówczas w Poznaniu.

Wybór fraz kluczowych nie jest prosty. Należy ocenić przede wszystkim opłacalność inwestycji. Mając na uwadze budżet, jakim dysponuje dział marketingu hotelu, warto dokładnie przeanalizować, które frazy prawdopodobnie dobrze wpłyną na ruch na stronie, a które są nierentowne. Praktyką, która najczęściej sprawdza się w branży hotelarskiej, jest wybór fraz ogólnych oraz tych z tzw. długiego ogona (ang. long tail).

Na czym polega proces pozycjonowania?

Po wyborze metody pozycjonowania, np. w oparciu o słowa kluczowe, specjaliści ds. SEO planują strategię. Działania, które będą wykonywane w obrębie strony internetowej oraz poza nią, są opracowywane w pierwszym miesiącu współpracy. W związku z tym najpierw wykonywany jest audyt SEO strony danego hotelu, a na jego podstawie powstaje strategia pozycjonowania. Wszystkie propozycje przygotowane przez specjalistów muszą być oczywiście zaakceptowane przez hotelarza. Dział pozycjonowania w tym okresie rozpoczyna również pozyskiwanie linków do strony WWW danego hotelu, ponieważ – ogólnie – Google jakość danej strony ocenia także na podstawie liczby wartościowych witryn, które zamieściły odnośnik do strony naszego hotelu.

W kolejnych miesiącach specjaliści zajmą się wdrażaniem wytycznych opracowanych na podstawie audytu, obserwacją skuteczności zaplanowanej strategii oraz zwiększaniem „autorytetu” strony internetowej w wyszukiwarce Google. Bardzo ważną kwestią podczas pozycjonowania jest współpraca pomiędzy hotelarzem a działem SEO. Bez świadomej akceptacji zmian zaproponowanych w audycie trudno realizować zaplanowaną strategię i osiągać pożądane wyniki. Optymalizacja strony na podstawie analizy z audytu jest najważniejszym elementem pozycjonowania.

Pozycjonowanie w Mapach Google

Często w wynikach wyszukiwania wyświetlanych przez Google, ponad tzw. wynikami organicznymi, znajdują się Mapy Google (Google My Business). Wyróżniają się one na tle innych odpowiedzi na zapytania (organic, Google Ads) tym, że zajmują sporo miejsca i prezentują np. ceny za nocleg, miniatury zdjęć oraz średnią ocen. Statystyki potwierdzają popularność Google My Business wśród użytkowników – dobrze wypozycjonowana wizytówka średniej wielkości hotelu miejskiego osiąga w skali miesiąca kilka tysięcy przejść na stronę obiektu!

Zadbaj o użytkownika

W ostatnich latach jednym z najważniejszych kierunków w rozwoju produktów interaktywnych jest user experience (UX), czyli projektowanie z myślą o pozytywnych doświadczeniach. Algorytmy Google weryfikują stronę internetową pod względem użyteczności, dobrych odczuć użytkownika oraz zaspokojenia jego potrzeb. Strony, które zawierają bardzo dużo błędów, nie udzielają wystarczających informacji lub długo się ładują, coraz częściej tracą zaufanie algorytmów Google i nie są premiowane w wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowanie polega więc także na zwiększeniu komfortu odbiorców podczas ich pobytu na stronie. Dlatego bardzo często w audytach SEO znajdują się zalecenia związane z użytecznością witryny. Cóż z tego, że hotel pojawił się w wyszukiwaniach na daną pozycję i użytkownik trafił na jego stronę, jeśli szybko ją opuszcza z powodu np. pojawiających się błędów lub braku możliwości przeglądania strony na smartfonie czy tablecie?

Pozycjonowanie jako kanał sprzedażowy

Ruch organiczny (z wyników wyszukiwania Google) w większości pozycjonowanych hoteli w Polsce to 60, a nawet 80% całego ruchu na stronie. Pozycjonowanie znacząco wpływa na liczbę rezerwacji bezpośrednich – warto więc zadbać o jak najlepsze wyniki w wyszukiwarce Google i nie zapominać  o dywersyfikacji kanałów sprzedażowych.

ZNAJDŹ NAS: