Hotel po gruntownej renowacji. Jak przeprowadzić ją skutecznie?

Zmieniające się trendy designu i wystroju hoteli powodują, że właściciele obiektów muszą szybko podejmować decyzję o remontach. Renowacje obiektów trwają miesiącami, a czasami latami. Zależy to od charakteru budynku i finansowania remontów. W tym artykule postaram się wyjaśnić, jak skutecznie przeprowadzić renowację hotelu.

2019-12-27 12:53:44

W międzynarodowych sieciach hotelowych generalny remont pokoi, restauracji i wnętrz powinien następować nie dłużej niż co piętnaście lat. Dlatego po otwarciach sieciowych hoteli następuje decyzja o zmianie i remoncie generalnym obiektu w piętnastym roku jego użytkowania. Procedury i standardy zawarte są w „manualu”, czyli zaleceniach od architektów sieciowych, którzy przy współpracy z dyrektorami operacyjnymi stworzyli precyzyjne wytyczne. W Polsce nie przyjęły się jeszcze programy takie jak „Hotelowe rewolucje”, gdzie doświadczeni hotelarze (w Wielkiej Brytanii Alex Polizzi, w USA Anthony Melchiori) przeprowadzają metamorfozę hotelu i zarządzania obiektem. W nich przedstawia się etapy przekształcania obiektu w nowoczesny i o wyszukanym designie hotel.

W hotelach niezależnych prezesi bardzo często podejmują decyzję o sprzedaży nieruchomości lub zmieniają cel przeznaczenia budynku. Zdarzało się, że budynek przeznaczano na dom opieki seniora albo przemianowano na inny budynek usługowy. Przedsiębiorcy celują bardziej w odnowienie recepcji, restauracji i dołożenie gabinetów masażu, nie zwracając uwagi na pokoje, których odświeżenie kosztuje najwięcej i dlatego ich remonty zostają przełożone na późniejszy okres.

Skontaktuj się z doradcą hotelowym

Na samym początku przy każdym gruntownym remoncie należy zaplanować koszty modernizacji obiektu. Jeśli chcemy skorzystać z dofinansowania ze środków unijnych, należy wnikliwie przeanalizować, czy dotacje nam się należą i z jakich programów skorzystać. Wskazane jest skonsultowanie się z doradcą, który realizował wcześniej przedsięwzięcia modernistyczne obiektów hotelowych i usługowych. W efekcie nie będziemy ponosić nieprzewidzianych dodatkowych kosztów. Zawsze zaoszczędzi nam to czas przeprowadzania remontu.

Po wyborze doradcy należy podjąć współpracę z biurem architektonicznym, które przedstawi nam projekty designerskie będące atrakcyjne dla naszych gości. Dobrze byłoby, aby w wyborze biura architektonicznego uczestniczył doradca hotelowy. Zawsze należy spoglądać na projekty przebudowy, aranżacji budynku i wystroju z perspektywy gościa, bo to on przecież korzysta z naszego hotelu. Nie zawsze nasze spojrzenie na sztukę, aranżację, ergonomię i wystrój będzie takie samo jak naszych przyszłych i obecnych gości. Jeśli mamy do wyboru kilka projektów, poddajmy je ocenie specjalistów i doradców hotelarskich, którzy ocenią wystrój, ergonomię, funkcjonalność budynku, czy dobór kolorów.

Dobry plan to podstawa

Renowacja obiektu jest pracą, w którą zaangażowanych jest wielu podwykonawców pracujących w obiekcie. Zawsze musimy mieć nadzór w postaci kierownika budowy, który będzie raportował do dyrektora hotelu i inwestora o planowanych i zakończonych pracach. Należy zaplanować i skoordynować remont z bieżącą operacyjnością obiektu. Najczęściej hotele prowadzą remonty wnętrz podczas funkcjonowania obiektu. Prace remontowe odbywają się przeważnie od godziny 9.00, tak aby nie obudzić gości, a bywa, że rozpoczynają się wcześniej ze względu na terminy oddania zaplanowanych prac. Zdarzają się skargi na hałas, a biorą się z tego, że pracownicy budowlani mają presję postępującego czasu, aby ukończyć zlecone zadania.

Najczęściej obiekty dokonują remontów piętrami albo sekcjami. W budynkach, które były budowane starszą technologią, jest o wiele trudniej. Wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w obiektach już funkcjonujących to nie lada wyczyn. Nie zawsze jest możliwość zainstalowania nowoczesnych technologii w historycznych obiektach, chociaż można wskazać kilkadziesiąt przykładów, gdy udało się to zrealizować. Bywają nawet przypadki, gdzie inwestorzy przeliczają koszty i wolą wybudować nowy obiekt obok istniejącego, jeśli jest taka możliwość, a stary całkowicie wyburzyć.

Renowacje obiektów trwają miesiącami, a czasami latami. Zależy to od charakteru i funkcjonowania budynku i finansowania remontów. Dobrze zaplanowanego finansowania dokonują firmy doradcze i konsultingowe współpracujące z bankami. Kredytodawcy chętniej kredytują remonty, kiedy mają przeanalizowane kredyty przez profesjonalistów. Nie jest proste wyremontowanie całego obiektu w krótkim czasie. Całą operacyjność trzeba dokładnie zaplanować i skoordynować, aby przebiegała ona najmniej inwazyjnie dla gości przebywających w obiekcie.

Zawsze dobrze jest poinformować gości o pracach remontowych odbywających się w obiekcie. Nie wstydźmy się takiej informacji przekazać naszym potencjalnym gościom. Poinformowany gość nawet wtedy, kiedy wynajmie u nas pokój, nie będzie się skarżył na nieprzyjemny hałas. Miejmy świadomość, że ceny za wynajem musimy zaoferować i kilka procent niżesz niż konkurencja. Zawsze po remoncie możemy sobie zrekompensować wyższymi cenami za najem pokoju ceny dań, napojów w karcie menu, czy zabiegów w SPA.

Postaw na funkcjonalność

Należy pamiętać o wystroju recepcji, restauracji, baru, działu bankietów, a nawet zaplecza kuchennego. Najczęściej ogólnodostępne pomieszczenia, które wymieniłem, remontujemy etapami, tak aby nie zakłócać operacyjności hotelu. Gdy hotel zostanie wyremontowany, trzeba mu zapewnić również odpowiednią promocję i marketing. Pamiętajmy, że możemy wtedy zawalczyć o nowych gości, którzy nas nie odwiedzali z powodu przestarzałego wystroju. Koszty marketingu i promocji należy powiększyć w planowanym budżecie operacyjnym i traktować tak, jakby obiekt został oddany jako nowy. Mamy wtedy większą pewność, że obecni i stali goście zostaną z nami dłużej, a nowi skorzystają z naszej oferty i szybciej ich przekonamy do naszego serwisu i usług.

Na okres remontu przenoszone są działy operacyjne, takie jak administracja, sprzedaż i marketing czy działy recepcji, restauracje, bankiety w inne obszary obiektu. Najczęściej restauracja chwilowo jest przenoszona do sal spotkań zwanych meeting roomami albo do sal balowych. Łatwiej jest zarządzać gastronomią, gdy kuchnie bankietowe mogą przejąć serwowanie śniadań. Dobrze zaplanowane działania pomogą nam zachować nadal usługę gościnności.

Niestety, nie w każdym obiekcie da się zaplanować idealnie przenoszenie działów ze względu na charakter budynku i jego funkcjonalność. Jestem zwolennikiem planowania funkcjonalności budynku z możliwością jego przyszłego remontu. Przewidywalność w obiektach nowoczesnych jest wpisana w planowanie gruntownej renowacji. Pamiętajmy, że każde nasze działanie przemyślane i przeanalizowane będzie w realizacji skuteczniejsze i pozwoli nam później na łatwiejsze zarządzanie obiektem.

ZNAJDŹ NAS: