Co hotelarze mogą zyskać zaspakajając potrzeby osób na diecie bezglutenowej?

Nietolerancja glutenu oraz inne alergie pokarmowe to tematy, które z roku na rok zyskują na popularności. Czy i w jaki sposób może zyskać na tym branża hotelarska? Jakie oczekiwania wobec hoteli mają bezglutenowi goście i w jaki sposób je spełnić?

2019-11-29 11:10:36

Według danych opublikowanych przez EAACI (The European Academy of Allergy and Clinical Immunology) na alergie pokarmowe cierpi 7 mln ludzi w Europie. Trend żywności „Free from” jest również coraz mocniej dostrzegalny w Polsce, a alergie uchodzą już za chorobę cywilizacyjną.

Szacuje się, że ze względów zdrowotnych, po produkty bezglutenowe sięga około 8-10% Polaków. Do tego odsetka należy doliczyć również rosnącą rzeszę osób, które wprowadzają do swojej diety produkty bez alergenów, w celu ograniczenia spożycia wszechobecnego glutenu i zróżnicowania diety.

Ze względu na tę drugą grupę osób narosło mylne przekonanie, że ograniczenie spożycia glutenu jest swojego rodzaju fanaberią. Świadomość społeczeństwa dotycząca celiakii, czyli choroby autoimmunologicznej, cechującej się całkowitą nietolerancją glutenu, zwiększa się. Niestety, jej poziom dalej nie pozwala chorym na obdarzenie zaufaniem osoby trzeciej, co do bezpieczeństwa przygotowania bezglutenowego posiłku.

Męczącą koniecznością dla osób z nietolerancją glutenu jest przeprowadzanie dokładnego wywiadu, mającego na celu uzyskać informację o użytych składnikach oraz procesie przygotowania żywności. Należy pamiętać, że obawy u tychże osób spowodowane są troską o własne zdrowie, a nawet życie. Reakcje alergiczne dla każdej jednostki chorobowej są indywidualne i mogą wiązać się ze skutkami natychmiastowymi lub odsuniętymi w czasie, nawet po spożyciu minimalnej ilości glutenu. Tak samo zróżnicowana może być ich forma, od obniżenia samopoczucia, dolegliwości gastrycznych, a nawet po zagrażający życiu wstrząs anafilaktyczny.

Hotele przyjazne osobom na diecie bezglutenowej

Osoby na diecie bezglutenowej poszukują przyjaznych dla nich miejsc i właśnie takie odwiedzają, a jeśli zostaną spełnione ich oczekiwania, chętnie dzielą się opiniami i rekomendacjami na grupach zrzeszających alergików oraz w otoczeniu. Należy pamiętać, że potencjalnym gościem nie jest tylko jedna osoba z restrykcjami żywieniowymi, lecz determinuje ona wybór miejsca pobytu dla wszystkich osób z nią podróżujących.

Aby spełnić oczekiwania tych osób, wbrew pozorom wystarczy tylko kilka, prostych zabiegów. Samo dopasowanie oferty śniadań sprawia, że hotel zyska dobry PR i będzie postrzegany jako miejsce, gdzie spełnia się oczekiwania gości.

Jak przygotować bezglutenową ofertę śniadaniową w hotelach?

Podstawą wielu śniadań jest pieczywo. Problematyczny wydaje się dedykowany wypiek chleba, bułek na potrzeby osoby na diecie bezglutenowej. Często zdarza się, że hotelarze decydują się na wypiek lub zakup pieczywa bezglutenowego ale eksponują go w pobliżu pieczywa zawierającego gluten. Bardzo łatwo może dojść wtedy do skażenia tym alergenem poprzez kontakt bezpośredni.

W celu odsunięcia od siebie tej odpowiedzialności, warto rozważyć ofertę firm bezglutenowych i zakup pieczywa paczkowanego w atmosferze ochronnej. Takie rozwiązanie ma kilka zalet, które skutecznie minimalizują ryzyko strat płynących z możliwości niewykorzystania produktu:

  • 3, a nawet 4-miesięczna data przydatności, osiągnięta dzięki modyfikowanej atmosferze ochronnej. Spowalnia ona rozwój mikrobiologii odpowiedzialnej za starzenie się produktów, bez użycia konserwantów. Dzięki temu rozwiązaniu hotel może stale dysponować bezglutenowymi propozycjami,
  • małe gramatury – dają możliwość dopasowania oferty do potrzeb. Pozwala to zaproponować szeroki wachlarz produktów piekarniczych i cukierniczych – mniejsze opakowania ale większy wybór, co bardzo pozytywnie wpływa na wizerunek hotelu,
  • bezpieczeństwo – nienaruszone opakowanie produktu i widoczny na nim licencjonowany Przekreślony Kłos, daje poczucie bezpieczeństwa bezglutenowym gościom, niezależnie od ich doświadczenia.

Śniadaniowe dodatki do pieczywa takie jak warzywa, jajka, twarożki, dżemy, miód są naturalnie bezglutenowe, więc każdy z łatwością znajdzie coś dla siebie. Należy pamiętać, że zgodnie z rozporządzeniami Unii Europejskiej lokale gastronomiczne mają obowiązek posiadania na terenie restauracji wykazu alergenów obecnych w serwowanych  potrawach. Niespełnienie tego obowiązku jest obostrzone karami finansowymi, nakładanymi przez Sanepid.

Jak zapobiegać zanieczyszczeniu potraw glutenem?

Produkt wolny od glutenu to jedno, ale istnieje ryzyko jego zanieczyszczenia. Aby temu zapobiec warto pamiętać o kilku jego ważnych źródłach:

  • eksponowaniu dodatków daleko od glutenowego pieczywa. To zapobieganie ryzyku nakruszenia, a tym samym zanieczyszczania ich glutenem, podczas sięgania po pieczywo przez gości,
  • czystość przyborów kuchennych. Gluten można przenieść poprzez użycie noża, deski, których używało się wcześniej do pokrojenia produktów zawierających gluten. Najlepiej mieć dedykowane narzędzia lub przed użyciem zadbać o ich porządne umycie,
  • urządzenia kuchenne – opiekacz czy piekarnik, mające styczność z glutenowymi potrawami, tworzą ryzyko zanieczyszczenia alergenem. Prostym i dobrym rozwiązaniem jest używanie grubej i odpornej na uszkodzenia spożywczej folii aluminiowej. Wystarczy nią wyłożyć blachę, czy płytę grzejną urządzenia, a przyrządzenie potrawy stanie się bezpieczne,
  • uważać na sposób przygotowywania dań. Makaron bezglutenowy należy gotować w osobnym garnku i wodzie, która nie miała styczności z makaronem glutenowym, a kotleta drobiowego przygotowywać bez panierki (lub na życzenie gościa w panierce np. z bezglutenowych płatków jaglanych lub kukurydzianych) i smażyć na czystej patelni i świeżym oleju.

Niezwykle cenne jest przeszkolenie personelu. Osoby na diecie bezglutenowej często same dokładnie określają swoje oczekiwania, a niezwykle cenna jest już możliwość zrozumienia problemu, bez tłumaczenia go od podstaw. Otworzenie się na gości unikających alergenów jest tak naprawdę w zasięgu ręki, a bezpośrednio przełoży się na jeszcze większe zadowolenie gości.

Autor: Anna Raczek, Incola gluten free, www.incola.com.pl

ZNAJDŹ NAS: