Biznes Hotel
KATEGORIE
III Ogólnopolski Kongres Menedżerów i Właścicieli Hoteli i Obiektów Hotelowych - video relacja
Pobierz darmowe raporty
  • Raport rynek konferencyjny 2016
    Format: pdf -
    Pobierz plik
  • Raport Obiektów Konferencyjnych w Polsce 2015
    Format: pdf -
    Pobierz plik
  • Raport ActiveMobi: gotowość małych i średnich firm na klienta mobilnego
    Format: pdf - 3,5 MB
    Pobierz plik
Pokaż więcej raportów

Zarządzanie przez obecność!

Zarządzanie przez obecność!

Lee Iacocca powiedział: "Menedżerowie muszą być nie tylko decydentami, lecz także inspiratorami zdolnymi do motywowania ludzi."

Zgadzam się z tym całkowicie, ponieważ to dzięki głębokiej motywacji ludzie dokonują niesamowitych rzeczy. Umiejętność motywowania a raczej pomagania ludziom w odnalezieniu tego, co ich motywuje oraz stworzenie odpowiednich warunków, żeby realizowali swoje wewnętrzne pragnienia jest kluczowa do pełnienia roli menadżera. Czy to sprzedaży, projektów czy marketingu. Aby dowiedzieć się co danego człowieka motywuje, trzeba go bliżej poznać. A więc poświęcić swój czas, będąc przy nim po prostu obecnym.

W ostatnim czasie miałem przyjemność obserwować wiele nowych osób, które podjęły się roli menedżera. W tym wypadku zadanie każdej z nich polegało na zbudowaniu zespołu handlowego. Jedni mieli w tym doświadczenie, drudzy stawiali dopiero swoje pierwsze kroki w zarządzaniu. Obserwując ich poczynania a następnie rezultaty wyciągnąłem jeden wniosek - sukces, jaki niektórzy osiągali był wprost proporcjonalny do czasu, które te osoby poświęcały swoim podopiecznym. Innymi słowy, im więcej czasu menedżer poświęcał swojemu zespołowi, tym lepsze wyniki on osiągał. Kolejna korzyść, która wynikała z takiego postępowania to był fakt, że budowa nowego zespołu automatycznie trwała krócej a rotacja była zdecydowanie mniejsza. W związku z tym zacząłem się zastanawiać, dlaczego się tak dzieje?

Powody sukcesu menadżera

 

Odpowiedzi można podać wiele. Ja postanowiłem skoncentrować się na przyczynach, które moim zdaniem są kluczowe.

Pierwsza z nich wynika z konstrukcji samego procesu uczenia się. Na początku naszej drogi jako np. specjalisty marketingu czy doradcy nieruchomości jesteśmy bardzo zmotywowani a przeszkody i ewentualne porażki traktujemy, jako nieodłączny element procesu zdobywania wiedzy. W miarę upływu czasu, nasza motywacja zachowuje się jednak jak na karuzeli. Może jeszcze bardziej rosnąć lub zaczyna gwałtownie spadać. Kiedy odnosimy sukcesy motywacja wzrasta a w momencie ponoszenia porażek maleje. Dużo zależy od tego, jak te zdarzenia interpretujemy. W tym miejscu obecność menedżera jest niezbędna, ponieważ sami - będąc dopiero początkujący w danej dziedzinie - możemy wyciągać mylne wnioski. To menadżer, dzięki swojemu doświadczeniu będzie nam w stanie pomóc zrozumieć, co się właściwie stało i czy powinniśmy być zadowoleni czy raczej jest coś, co mogliśmy zrobić lepiej. W momencie kiedy takiej osoby zabranie, adept nowej sztuki często wyciąga złe wnioski, co z kolei przekłada się na jego niską motywację do działania. A dalej kiepskie rezultaty, rozluźnienie dyscypliny, spadek zaangażowania, a w końcu rezygnację z pracy.

Druga przyczyna, jest bezpośrednio związana z pierwszą. Jeżeli nowa osoba potrzebuje wsparcia menedżera a jego nie ma w pobliżu, to najczęściej sama nie dąży do rozmowy na temat swoich doświadczeń. W szczególności kiedy są to porażki. Kto lubi o nich rozmawiać? Trzeba być naprawdę pewnym siebie, żeby zdobyć się na odwagę samemu sprowokować taką rozmowę. Rzadko więc zdarza się, aby osoba rozpoczynająca pracę była w stanie przełamać barierę własnej niewiedzy i poprosić o pomoc. Przecież taka rozmowa najczęściej oznacza swego rodzaju wstęp do oceniania. A większość osób utożsamia ocenę z czymś negatywnym, jednocześnie zapominając, że wszyscy jesteśmy ludźmi i każdy ma prawo popełniać błędy. Oceny są czymś budującym pod warunkiem, że nie traktujemy ich jako wyroczni, lecz wskazówkę. Sukces nowego handlowca czy marketera w firmie zależy od tego, czy jego menadżer będzie wystarczająco blisko, aby podnieść trud rozmowy o niepowodzeniach.

Najważniejsze to wyciągać właściwe wnioski z tego, co nas spotyka. Menedżer będąc obecnym może samemu inicjować dyskurs i w efekcie antycypować spadki motywacji czy zaangażowania.

Czas na trzecią przyczynę. Będąc obecnym - poświęcając czas drugiemu człowiekowi - pokazujemy, że jest on dla nas ważny. Dzięki temu zyskuje on poczucie pewności siebie, które często wprost proporcjonalnie przekłada się na rezultaty. Wynika to z faktu, że nasi podopieczni wiedzą, że jeżeli pojawi się na ich drodze jakaś przeszkoda, to my  - ich menedżerowie - pomożemy im ją pokonać. Łatwiej przecież przeszkody pokonywać razem. Szczególnie gdy jest pewność, że ktoś doświadczony jest zawsze obok nas.

Reasumując, jeżeli jesteś menedżerem lub przygotowujesz się właśnie do tej roli, to moja rada jest bardzo prosta - poświęcaj swoim podopiecznym jak najwięcej czasu. To inwestycja, która zwróci się  z nawiązką, ponieważ taką postawą oraz sposobem działania zmotywujesz ich do większego zaangażowania. Będą odporniejsi na wszelkie przeciwności, z którymi mają się zmierzyć. Dzięki temu zbudujesz silny zespół, który będzie zwyciężał na trudnym i konkurencyjnym rynku.  

grafika: fotolia.com

Robert Bondar
freedom nieruchomości

Manager, coach, handlowiec. Doświadczenie handlowca zdobywał pracując w PZU. Jako menadżer zarządzał siecią hoteli G's Barway Services należącej do międzynarodowego holdingu G's Group. We freedom nieruchomości zajmuje się nadzorowaniem procesów sprzedaży oraz rozwojem. Jego misją życiową jest ciągłe doskonalenie siebie i innych.

Skontaktuj 
się z autorem:

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie biznes-hotel.pl,
  • cotygodniową porcję newsów i inspiracji, czyli newsletter Biznes Hotel
  • informacje o wydarzeniach organizowanych przez Biznes Hotel,

Dziękujemy za docenienie!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych więcej...przez firmę FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, ul. Polska 13 w celach marketingowych, w szczególności na otrzymywanie informacji handlowych pochodzących od FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. oraz jego kontrahentów drogą elektroniczną na adres e-mail podany w formularzu zgłoszeniowym.

Tagi: #kadra, #zarządzanie

Przeczytaj także:

Piszą 
dla nas:
2014 @ FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o.
Zdjęcia udostępnia fotolia.pl