Biznes Hotel
KATEGORIE
V Ogólnopolski Kongres Menedżerów i Właścicieli Hoteli i Obiektów Hotelowych - video relacja
Pobierz darmowe raporty
  • Rynek obiektów konferencyjnych w Polsce w 2018 r.
    Format: pdf - 347,99 KB
    Pobierz plik
  • Raport rynek konferencyjny 2016
    Format: pdf -
    Pobierz plik
  • Raport Obiektów Konferencyjnych w Polsce 2015
    Format: pdf -
    Pobierz plik
Pokaż więcej raportów

Orbis świętuje dwudziestą rocznicę debiutu giełdowego

15 listopada 2017 r. mija 20 lat od pierwszego notowania akcji spółki Orbis na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Z tej okazji, lider hotelarstwa w Europie Środkowo-Wschodniej, Grupa Orbis, przygotował jubileuszową projekcję, która w rocznicę debiutu, punktualnie o godz. 17:00, zostanie wyświetlona na elewacji budynku spółki przy Brackiej 16 w Warszawie. Warto się wtedy na chwilę zatrzymać i zobaczyć giełdową historię spółki w pigułce.

Swoją przygodę z Giełdą Orbis rozpoczynał, jako jednoosobowa spółka Skarbu Państwa, właściciel 53 hoteli i biura podróży z kapitalizacją 691 mln zł. Dzisiaj Grupa Hotelowa Orbis to największa sieć hoteli w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej, oferująca ponad 20 tysięcy pokoi w 120 hotelach, wyłączny licencjodawca marek AccorHotels w 16 krajach. W hotelach Grupy Orbis i AccorHotels w Europie Wschodniej, każdego roku nocuje blisko 8 milionów gości. Przełomem w historii spółki okazało się strategiczne partnerstwo z grupą AccorHotels, która w roku 1999 podpisała z Orbisem pierwszą generalną umowę franchisingu oraz kupiła pakiet 20 procent akcji Orbis S.A. Dzisiaj udziały AccorHotels sięgają ponad 52 proc. akcji. Przez dwie dekady zmienił się też profil działalności spółki. W roku 2011, Orbis przeszedł restrukturyzację, której efektem jest koncentracja na hotelarstwie.

Nowa strategia przyniosła oczekiwane efekty. Przychody spółki zwiększyły się o 162 proc. na koniec 2016 roku wyniosły prawie 1,4 mld zł, a wartość rynkowa Orbisu szacowana jest na poziomie ponad 4 mld zł. Spot przedstawiający 20-letnią kariery Orbisu na GPW dostępny jest w serwisie YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=1GMAektNm5U

Prywatyzacja otworzyła drogę na parkiet

W czerwcu 1997 Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy podjęło decyzję o upublicznieniu akcji Orbis SA. Sześć miesięcy od tej decyzji, 15 listopada 1997, akcje Orbis S.A. zadebiutowały na warszawskim parkiecie. Pierwsze notowanie akcji Orbis S.A. obwieścił giełdowy dzwon, który wspólnie wprawili w ruch z Wiesław Rozłucki, ówczesny prezes zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie i członkowie ówczesnego zarządu Orbisu, wśród których był dzisiejszy wiceprezes - Ireneusz Węgłowski.

- Orbis był pierwszą firmą z branży hotelarskiej, która zdecydowała się na publiczną emisję akcji. Wejście na parkiet i pozyskanie strategicznego inwestora było wtedy jednym z głównych celów spółki. W konsekwencji miało umożliwić Orbisowi długofalowy rozwój w Polsce i w regionie. Było to spore wyzwanie, ale dziś mogę przyznać, że dzięki współpracy z Accorem w pełni zrealizowane. – tłumaczy Ireneusz Węgłowski, wiceprezes Orbis S.A.

Po udanej emisji akcji Orbis na rynku regulowanym w roku 1997, spółka zadebiutowała w 2015 roku na rynku Catalyst gdzie przeprowadziła dwie publiczne emisje obligacji. Pozyskując z rynku 500 milionów zł.

Początki Orbis na GPW. Debiut i wycena rynku

15 złotych - dokładnie tyle wynosiła pierwsza cena akcji w dniu swego pierwszego notowania, Orbis wprowadził do obrotu publicznego 46 077 008 wyemitowanych akcji. 

Przez dwadzieścia lat obecności na rynku kapitałowym, ceny akcji spółki nigdy nie były niższe od ceny z dnia debiutu. Najniższy kurs akcje spółki osiągnęły w roku 2001. Jedną akcję rynek wyceniał wówczas na kwotę 16,90 zł. We wrześniu 2017 roku spółka przekroczyła 1 mld Euro kapitalizacji, kiedy cena jednej akcji wyniosła 94,90 zł.

Nowe kierunki. Przyszłość Orbis S.A.

Branża hotelowa jest obecnie jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów polskiej gospodarki. Pozytywny trend w przychodach hoteli utrzymuje się od kilku lat.

- Strategiczne partnerstwo AccorHotels i Orbisu przyniosło oczekiwane rezultaty. Spółka wyprzedzała trendy i wyznaczała kierunki rozwoju branży w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Przed nami kolejne inwestycje, które pozwolą na dopasowanie oferty Grupy do zmieniających się potrzeb turystów, a naszym hotelom zapewnią utrzymanie silnej pozycji na coraz bardziej konkurencyjnych rynkach. - mówi Ireneusz Węgłowski

Jubileuszowe logo i animacja wideo

Dokładnie w rocznicę debiutu, w środę 15 listopada o godzinie 17.00, elewacja siedziby giełdowej spółki posłuży za ekran do projekcji wielkoformatowej animacji wideo wyświetlanej z wykorzystaniem najnowszej generacji projektorów. Animacja na elewacji przy ul. Brackiej 16 (od strony Al. Jerozolimskich) będzie wyświetlana do końca listopada br. i będzie okazją, aby przybliżyć wszystkim historię giełdowej przygody Orbisu. 

Informacja prasowa
Redakcja Biznes Hotel

Skontaktuj 
się z autorem:

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie biznes-hotel.pl,
  • cotygodniową porcję newsów i inspiracji, czyli newsletter Biznes Hotel
  • informacje o wydarzeniach organizowanych przez Biznes Hotel,

Dziękujemy za docenienie!

Administratorem Twoich danych osobowych jest Forum Media Polska spółka z o.o., ul. Polska 13, 60-595 Poznań (dalej: My). Będziemy przetwarzać powyższe dane w celach marketingowych. Przysługuje Ci prawo do cofnięcia zgody na komunikację z naszej strony w każdym czasie. Możesz to łatwo uczynić, dzwoniąc na 61 66 55 800 lub poprzez przesłanie maila na adres: bok@forum-media.pl.

Zgadzam się na kontakt ze strony wydawnictwa Forum Media Polska sp. z o.o. drogą elektroniczną i telefoniczną w celach marketingowych, w szczególności w celu przedstawiania sprofilowanej oferty produktów i usług wydawnictwa lub jego partnerów.

Piszą 
dla nas:
2014 @ FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o.
Zdjęcia udostępnia fotolia.pl