Biznes Hotel
KATEGORIE
III Ogólnopolski Kongres Menedżerów i Właścicieli Hoteli i Obiektów Hotelowych - video relacja
Pobierz darmowe raporty
  • Raport rynek konferencyjny 2016
    Format: pdf -
    Pobierz plik
  • Raport Obiektów Konferencyjnych w Polsce 2015
    Format: pdf -
    Pobierz plik
  • Raport ActiveMobi: gotowość małych i średnich firm na klienta mobilnego
    Format: pdf - 3,5 MB
    Pobierz plik
Pokaż więcej raportów

Wino w hotelu - restauracja, bankiety, minibar i co jeszcze?

Wina w hotelu to temat poruszany raczej rzadko i chyba niesłusznie. Skupiamy się zazwyczaj na wyposażeniu i najróżniejszych udogodnieniach mających sprawić, że nasi goście poczują się w obiekcie dobrze. Poświęcamy sporo uwagi obsłudze, mówimy o logistyce, zapominając jednocześnie, że obecnie wino, także w Polsce, staje się coraz popularniejszym elementem stołu, kuchni, towarzyskich spotkań. Odpowiedni dobór win i ich zaprezentowanie hotelowym gościom może stać się jednym z elementów sprawiających, że następnym razem ponownie wybiorą oni nasz hotel.

Aby tak było, musimy zacząć myśleć o winie nie jako o potrzebnym, ale kłopotliwym dodatku, lecz jako integralnym elemencie hotelowej oferty. Warto przy tym zwrócić uwagę, że po latach milczenia wino ma wreszcie dobrą prasę. Coraz więcej o winach się pisze, co ważne w pozytywnym aspekcie, polscy sommelierzy zaczynają osiągać międzynarodowe sukcesy, zaś najlepsi w kraju osiągają powoli status celebrytów dostępny do tej pory jedynie szefom kuchni. Wszystko to sprawia, że wino staje się modne, wręcz trendy, i bez wątpienia dobra oferta win może mieć duży wpływ na postrzeganie hotelu przez gości. By tak się stało, powinniśmy konsekwentnie i planowo wykorzystać ten właśnie element naszej oferty do budowania wizerunku naszego hotelu.

Restauracja

Restauracja hotelowa to ważne miejsce, w którym gość powinien czuć się nie tylko komfortowo i bezpiecznie, ale także doświadczyć czegoś nowego, być może czegoś się nauczyć, a przede wszystkim docenić profesjonalizm załogi, od szefa kuchni po kelnerów. Wizytówkami restauracji są rzecz jasna karta menu i karta win, przy czym obie powinny być spójne, co oznacza, że oferowane wina powinny mieć odniesienie do proponowanych dań i dobrze się z nimi komponować. Wymaga to współpracy szefa kuchni z osobą odpowiedzialną za wybór win. Nie musi to być od razu mistrz Polski sommelierów, ale wino i jedzenie powinno stanowić jego pasję, tak aby mógł się spokojnie z szefem kuchni w tej materii porozumiewać. Nie oczekujmy przy tym wyjątkowej perfekcji. Hotel to nie niszowa restauracja, ale miejsce, do którego przybywają goście z różnych stron świata, z różnymi nawykami i przyzwyczajeniami. Obecność w karcie win znanych brandów sprawia, że poczucie bezpieczeństwa gości rośnie. Ważne przy tym, aby karta nie zawierała błędów zarówno merytorycznych, jak i literówek. Nazwy win powinny być wpisane poprawnie i, co ważne, roczniki win w karcie winny być aktualizowane. Również jedno- czy dwuzdaniowy opis każdego wina z pewnością nie zaszkodzi. Karta nie musi być zbyt obszerna, ale w miarę możliwości reprezentatywna, jeśli chodzi o najbardziej znane kraje czy regiony winiarskie. Ważne też, aby znalazła się w naszej karcie krótka selekcja win polskich, najlepiej na oddzielnej wkładce z opisem (3–6 pozycji). To naprawdę ważne dla gości z zagranicy, choć również Polacy coraz częściej sięgają po rodzime wina, zwłaszcza wobec coraz lepszej ich jakości. No i otwiera się całe pole do popisu przy łączeniu polskich win z tradycyjna polską kuchnią.

Kilka białych, kilka czerwonych, jedno lub dwa wina musujące, a w sezonie letnim także różowe powinny znaleźć się w karcie jako wina na kieliszki. Unikajmy przy tym pułapki umieszczania w tym segmencie win najtańszych. Nieprzypadkowo w świecie wina nazywa się je niekiedy winami domowymi (house wines czy vins de maison). To właśnie one potrafią budować albo zrujnować wizerunek domu, który reprezentują. To, że część gości z różnych powodów nie zamawia butelki, ale kieliszek, nie oznacza, że jest im wszystko jedno. Marne wino potrafi zniweczyć wcześniejsze starania całego zespołu.

Obiady czy kolacje to nie wszystko, co możemy zaproponować gościom w zakresie win. Mamy ponadto do dyspozycji szereg aktywności, jak warsztaty degustacyjne czy kolacje z winem. Obie te formy umiejętnie zaprezentowane cieszą się sporym zainteresowaniem gości i utrwalają nasz wizerunek jako specjalistów od wina. Możemy i powinniśmy w tej sprawie wciągać do współpracy naszych dostawców wina. Mają oni większe możliwości przygotowania oferty na takie warsztaty, a nawet niekiedy potrafią zapewnić odpowiednio przygotowanych prowadzących. I ostatnia uwaga. Podobnie jak marne wino nasze starania potrafią popsuć zły serwis, złe kieliszki i niewłaściwe temperatury podawania wina.

Bankiety

Bankiety i różnego rodzaju imprezy firmowe to dla hotelu ważne źródło przychodów, warto więc poświęcić mu trochę uwagi, także jeśli chodzi o wina, które przy takich okazjach proponujemy. Niestety, temat win „bankietowych” traktowany jest często jednostronnie, co oznacza, że jedynym kryterium wyboru win na bankiet jest cena u dostawcy, zaś jakość schodzi na plan dalszy. Owszem, cena, co jak najbardziej zrozumiałe, stanowi ważny element kalkulacji całej imprezy, jednak nie powinna przysłaniać celu ważniejszego. Po pierwsze, wśród gości bankietu są z całą pewnością potencjalni klienci naszego hotelu i zarówno organizacja bankietu, jak i serwowane menu, ale także wina powinny być wizytówką obiektu. W końcu bankiet, czy ogólnie rzecz biorąc event, jest dla hotelu reklamą, tym istotniejszą, że płaci za nią klient. Wino bankietowe kiepskiej jakości może zamienić się w antyreklamę. Drugi, bardziej prozaiczny element to ten, że dobre wino bankietowe, które spodoba się uczestnikom, sprzeda się w większej ilości, a więc nawet nieco droższe z relatywnie niższą marżą może przynieść większy zysk. Nie pocieszajmy się więc, że wino bankietowe może być byle jakie, bo klienci i tak się na winach nie znają. Po pierwsze, tego nie wiemy, po drugie – nawet początkujący amator wina odróżni wino marne od przyzwoitego. Warto więc potraktować bankiety jako okazję do zaprezentowania naszej oferty, obsługi, kuchni i oczywiście wina. To naprawdę będzie procentować.

Minibar

Ważny, choć nie podstawowy element hotelowej oferty. Trudno tu o szeroki wybór, raczej powinny się w nim znaleźć dwa, trzy wina podstawowe: białe, czerwone i musujące, w małych buteleczkach 0,187 l, choć niekoniecznie. Butelki mogą być również normalne. Od minibaru nie oczekujemy wybitnie indywidualnych win. Powinny być bezpiecznym i uniwersalnym wyborem dla gości, którzy chcą napić się wina w zaciszu pokoju. No i nie powinny być zbyt drogie.

Możliwość zakupu wina w hotelu i inne aktywności

Jedną z dodatkowych atrakcji może być stworzenie klientowi możliwości zakupu wina w hotelu. Nie myślę tu o całym asortymencie restauracyjnej karty, ale promocji co pewien czas kilku win. Oczywiście delikatną sprawą pozostaje kwestia ceny, można więc, w porozumieniu z dostawcą, zdecydować się na inny asortyment. Para ładnie wyeksponowanych butelek z dobrymi, intrygującymi opisami, może stworzyć dodatkowe okazje do zwiększenia sprzedaży, nie kolidując przy tym z innymi formami wciągania gości do „zabawy z winem”.

Inne formy aktywności

Inne formy aktywności związane z winem i jego wpływem na wizerunek hotelu są często przygotowywane indywidualnie przez hotele bądź ich sieci. Z ciekawym projektem „pokojów

spersonalizowanych”, o czym zresztą dowiedziałem się z artykułu opublikowanego na niniejszych łamach, startują hotele Accor. Pokój spersonalizowany to specjalny pokój tematyczny związany z hobby lub pasją, pozostający pod opieką menedżera, który tę pasję podziela. Pokój poświęcony winom otwiera oczywiście całą gamę możliwości przygotowania najróżniejszych atrakcji. Inne formy personalizowania usług powinny, to zresztą z pewnością temat znany, dotyczyć klientów VIP.

Współpraca z dostawcami

Niemal wszystkie wymienione elementy obecności i roli wina w hotelu wymagają po umiejętnego, całościowego zarządzania, nakierowanego na realizację wszystkich postawionych celów, a więc osoby znającej i lubiącej wina, chcącej się uczyć, umiejącej sprawnie zarządzać dość skomplikowaną materią, ale i innego niż standardowe ułożenia współpracy z dostawcami. Dostawca wina powinien być partnerem w całym procesie poprawiania standardów obsługi. Może on być dostawcą nie tylko wina, ale i niezbędnego sprzętu. Co bardzo ważne, taki partner może zapewnić odpowiedni pakiet szkoleń personelowi hotelu. I to zarówno pod względem obsługi i serwisu wina, jak i wsparcia merytorycznego. Ważne, aby rola dostawcy nie kończyła się w momencie dostarczenia zamówienia do hotelowego magazynu, ale by hotel mógł liczyć na wszechstronne wsparcie. Dostawcy mogą wreszcie przyjąć na siebie część odpowiedzialności za organizowane w hotelu niej typowe aktywności jak warsztaty, degustacje itp. Taka współpraca może odegrać kluczową rolę w zwiększaniu sprzedaży, ale i zysków z winem, a także w równym stopniu może pomóc w hotelowym przekazie marketingowym i budowaniu wizerunku.

Sławomir Chrzczonowicz
Winkolekcja

Skontaktuj 
się z autorem:

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie biznes-hotel.pl,
  • cotygodniową porcję newsów i inspiracji, czyli newsletter Biznes Hotel
  • informacje o wydarzeniach organizowanych przez Biznes Hotel,

Dziękujemy za docenienie!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych więcej...przez firmę FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, ul. Polska 13 w celach marketingowych, w szczególności na otrzymywanie informacji handlowych pochodzących od FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. oraz jego kontrahentów drogą elektroniczną na adres e-mail podany w formularzu zgłoszeniowym.

Tagi: #HoReCa, #fit&food, #hotel, #know-how, #restauracja

Przeczytaj także:

Piszą 
dla nas:
2014 @ FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o.
Zdjęcia udostępnia fotolia.pl