Biznes Hotel
KATEGORIE
III Ogólnopolski Kongres Menedżerów i Właścicieli Hoteli i Obiektów Hotelowych - video relacja
Pobierz darmowe raporty
  • Rynek obiektów konferencyjnych w Polsce w 2018 r.
    Format: pdf - 347,99 KB
    Pobierz plik
  • Raport rynek konferencyjny 2016
    Format: pdf -
    Pobierz plik
  • Raport Obiektów Konferencyjnych w Polsce 2015
    Format: pdf -
    Pobierz plik
Pokaż więcej raportów

Prowadzenie działalności hotelowej wymaga praktycznej wiedzy

Branża hotelarska w Polsce rośnie w siłę. Szacuje się, że rocznie w naszym kraju będzie przybywać od 1500 do 2000 pokoi hotelowych. Jednocześnie przed branżą stoi wiele wyzwań. O kondycji polskiej branży hotelarskiej i wyzwaniach przed nią stojących rozmawiam z Alexem Kloszewskim, Partnerem Zarządzającym Hotel Professionals Sp. z o.o. Rozmawiała: Ewa Karczewska

- Jak ocenia Pan sytuację branży hotelarskiej w Polsce?

- Dobre wyniki odnotowują przede wszystkim hotele sieciowe w większości dużych miast w Polsce. Sprzyja temu rozwój sektora BPO w miastach takich jak Poznań, Wrocław, Łódź czy Trójmiasto. 

Korzystny wpływ na wyniki hoteli miał również wyjątkowo długi i pogodny sezon letni. Nie bez znaczenia jest też niestabilna sytuacja w tradycyjnych światowych kurortach takich jak Egipt, Turcja czy Tunezja, która sprawia, że turyści wypoczynkowi coraz częściej decydują się na spędzanie wakacji w Polsce. Z optymizmem patrzymy również na nowe inwestycje hotelowe. Obecnie w Polsce w budowie jest ok. 45 hoteli (z w sumie ok. 6500 pokoi hotelowych), z czego większość będzie funkcjonowała pod znanymi, globalnymi lub regionalnymi, markami.

- Na jakim etapie rozwoju branży są hotele w Polsce? Jak daleka droga przed nimi, by móc równać się z najlepszymi obiektami na świecie?

- Przede wszystkim należy patrzeć na rynek hotelowy w Polsce w kontekście rynków dla niej najbardziej konkurencyjnych, a są nimi Niemcy, Austria, Węgry oraz Czechy. Patrząc na rynki hotelowe w tych krajach, możemy stwierdzić, że po wstąpieniu do Unii Europejskiej zrobiliśmy znaczne postępy. Oczywiście nadal musimy pracować nad dalszym rozwojem sektora. Dla przykładu w Berlinie na 10 000 mieszkańców przypada 340 pokoi hotelowych, podczas gdy w Warszawie zaledwie 74. Przewidujemy, że w ciągu następnych 10 lat podaż pokoi hotelowych w Polsce rosnąć będzie średnio o 1500–2000 nowych pokoi rocznie.

- Jaki wpływ na kondycję hoteli mają przepisy prawne danego kraju dotyczące ich funkcjonowania?

- Obecnie w Polsce nie zauważamy, aby istniejące przepisy prawne miały negatywny wpływ na funkcjonujące hotele. Jednakże w związku z wprowadzeniem nowego podatku bankowego spodziewamy się podwyższenia kosztów finansowania nowych inwestycji hotelowych.  

- Dlaczego większy udział w rynku hotelarskim w Polsce mają obiekty niesieciowe, podczas gdy na Zachodzie ten trend jest odwrotny? I czy ta tendencja będzie się w Polsce utrzymywać?

- W Polsce baza noclegowa liczy ponad 2500 skategoryzowanych hoteli oferujących ok. 130 000 pokoi hotelowych. Około 26% pokoi w Polsce funkcjonuje pod marką, globalnej bądź regionalnej, sieci hotelowej. Wiele istniejących obiektów w Polsce funkcjonuje jako obiekty niesieciowe głównie z powodu złej lokalizacji oraz niskiej jakości standardów.

- Jaki wpływ na branżę hotelarską w Polsce i, co za tym idzie, na jakość świadczonych przez hotele usług ma przewaga na rynku obiektów niesieciowych?

- Z moich obserwacji wynika, że ogólny poziom jakości usług w polskich hotelach w ostatnich 5 latach znacząco się poprawił. Robimy ogromne postępy, jeżeli chodzi o dobór odpowiednich pracowników, oraz inwestujemy w szkolenia, które mają na celu podnoszenie kwalifikacji członków załogi hotelowej. Możemy również zaobserwować, że wskaźnik rotacji pracowników jest mniejszy, co wynika z faktu, że coraz mniej pracowników związanych z branżą hotelarską opuszcza Polskę w poszukiwaniu pracy w innych państwach Unii Europejskiej.

- Jakie są najczęściej popełniane błędy przez hotelarzy na etapie inwestycji i jaki mają one wpływ na późniejszą rentowność hotelu?

- Obserwujemy, że inwestorzy i deweloperzy, którzy decydują się na wejście na rynek hotelowy, podchodzą do inwestycji hotelowych jak do innych inwestycji komercyjnych, takich jak biurowce. Niestety, to się nie sprawdza. Projekty hotelowe oraz złożoność procesów operacyjnych w hotelach to kwestie unikalne, co sprawia, że nie ma jednego wzorcowego modelu, który zagwarantuje skuteczne wejście na rynek. Musimy pamiętać, że hotel wymaga nadzoru 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i przede wszystkim musi spełniać całodzienne oczekiwania gości hotelowych, bezpośrednio i natychmiast reagując na ich potrzeby. Prowadzenie działalności hotelowej wymaga praktycznej wiedzy. Jeżeli inwestor nie posiada odpowiedniego doświadczenia przy operowaniu hoteli sieciowych, niestety często kończy się to niepowodzeniem.

- Z jakimi problemami w swoim funkcjonowaniu borykają się najczęściej hotele? I czy te problemy są tożsame dla obiektów sieciowych i niesieciowych? A może sieciowość nie ma tu większego znaczenia?

- Hotele sieciowe i niesieciowe mają przed sobą te same wyzwania: codzienne starania o zapełnienie pokoi, restauracji, barów oraz przestrzeni konferencyjnych są kwestią priorytetową dla wszystkich operatorów. W większości przypadków hotele sieciowe mają tę przewagę, że posiadają własne kanały dystrybucyjne i dostęp do specjalnych systemów rezerwacji, ale przede wszystkim rozpoznawalność, jaką daje globalna marka (Marriott, Hilton, IHG, Rezidor czy Starwood pośród innych). Pozwala to hotelom sieciowym prześcignąć hotele niezrzeszone we wszystkich sferach, którymi są obłożenie, RevPAR, kontrola kosztów czy marża Zysku Operacyjnego Brutto.

- Jakie są najczęstsze przyczyny problemów hoteli z rentownością? Kiedy hotelarze powinni zacząć się niepokoić?

- Nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Każdy hotel jest specyficzny i ma przed sobą inne zmagania, niemniej jednak możemy wyróżnić kilka sfer, które bywają najbardziej problematyczne:

  • koszty produktów, zwłaszcza w gastronomii;
  • koszty utrzymania pracowników;
  • zbyt niska aktywność sprzedażowa w działach dochodowych;
  • brak efektywnej i trwałej strategii marketingowej przy promocji hotelu;
  • niski poziom wyszkolenia personelu.

- Czy z problemami z rentownością możemy walczyć sami? A może warto w tym względzie zaufać specjalistom z zewnątrz?

- Wartość dobrego doradcy hotelowego jest ogromna. Skorzystanie ze wsparcia doświadczonych specjalistów już na etapie planowania inwestycji może uratować inwestora przed popełnieniem błędów, które w dłuższej perspektywie mogą narazić inwestycję na straty finansowe i przede wszystkim mieć negatywny wpływ na późniejszą działalność operacyjną hotelu. Dobry konsultant nie jest kosztem, lecz rozsądną inwestycją.

Alex Kloszewski
Hotel Professionals

Alex Kloszewski były dyrektor regionalny InterContinental Hotels Poland & Czech Republic, obecnie Partner Zarządzający spółki Hotel Professionals.

Alex Kloszewski jest związany z hotelarstwem od 1973r. Swoją karierę zawodową rozpoczął w Stanach Zjednoczonych, pracując dla sieci Marriott Hotels & Resorts. Był również zawodowo związany z Radisson Hotels, Wyndham Hotels International w miastach: Los Angeles, Dallas, San Antonio, New Orlean, Palm Beach na Arubie i Szczecin. Zajmując stanowisko dyrektora generalnego 5-cio gwiazdkowego hotelu InterContinental w Warszawie, odegrał kluczową rolę w realizacji inwestycji, otwarciu i stabilizacji hotelu na rynku.

W 2002r. Alex założył fundację Warsaw Destination Alliance, której zadaniem jest promocja Warszawy i rozwój lokalnej turystyki. Fundacja WDA jest stowarzyszeniem zrzeszającym największe hotele pięciogwiazdkowe w Warszawie, jak również centra konferencyjne PKIN, EXPO, lotnisko Chopina, linie lotnicze, galerie, muzea, warszawskie organizacje miejskie i lokalne oraz obiekty sportowe: Stadion Narodowy czy Stadion Legii, a także największe korporacje obsługujące sektor hospitality w Polsce t.j. Coca Cola, SAB Miller. Martini Rossi czy Makro.

W kwietniu 2011 Alex Kloszewski został także współfundatorem i wiceprezesem Warszawskiej Organizacji Turystycznej. Po 9 latach w Colliers International Poland jako Partner i dyrektor Działu Hotelowego, Alex wraz ze swoim dotychczasowym zespołem otworzył niezależną firmę doradczą – Hotel Porfesionals.

Skontaktuj 
się z autorem:

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie biznes-hotel.pl,
  • cotygodniową porcję newsów i inspiracji, czyli newsletter Biznes Hotel
  • informacje o wydarzeniach organizowanych przez Biznes Hotel,

Dziękujemy za docenienie!

Administratorem Twoich danych osobowych jest Forum Media Polska spółka z o.o., ul. Polska 13, 60-595 Poznań (dalej: My). Będziemy przetwarzać powyższe dane w celach marketingowych. Przysługuje Ci prawo do cofnięcia zgody na komunikację z naszej strony w każdym czasie. Możesz to łatwo uczynić, dzwoniąc na 61 66 55 800 lub poprzez przesłanie maila na adres: bok@forum-media.pl.

Zgadzam się na kontakt ze strony wydawnictwa Forum Media Polska sp. z o.o. drogą elektroniczną i telefoniczną w celach marketingowych, w szczególności w celu przedstawiania sprofilowanej oferty produktów i usług wydawnictwa lub jego partnerów.

Tagi: #HoReCa, #biznes

Przeczytaj także:

Piszą 
dla nas:
2014 @ FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o.
Zdjęcia udostępnia fotolia.pl