Biznes Hotel
KATEGORIE
III Ogólnopolski Kongres Menedżerów i Właścicieli Hoteli i Obiektów Hotelowych - video relacja
Pobierz darmowe raporty
  • Raport rynek konferencyjny 2016
    Format: pdf -
    Pobierz plik
  • Raport Obiektów Konferencyjnych w Polsce 2015
    Format: pdf -
    Pobierz plik
  • Raport ActiveMobi: gotowość małych i średnich firm na klienta mobilnego
    Format: pdf - 3,5 MB
    Pobierz plik
Pokaż więcej raportów

Menedżer hotelu - nowe wyzwania dla branży

Dobry menedżer to klucz do sukcesu hotelu. Stwierdzenie to wydaje się oczywiste i banalne, prawda? Tylko pozornie. W ostatnim czasie znacząco zmienia się sposób, w jaki rozumie się rolę menedżera, a to stawia przed branżą nowe wyzwania, którym trzeba będzie sprostać. Problemem staje się nie tylko szerszy zakres obowiązków, ale przede wszystkim zmiana sposobu zarządzania, wymagająca specjalistycznych szkoleń.

Menedżer XXI wieku - czyli kto?

Do dziś wielu właścicieli uważa, że osoba obejmująca takie stanowisko powinna posiadać doświadczenie w jednej dziedzinie - najchętniej rooms division lub w sprzedaży. W praktyce oznacza to bardzo wąską specjalizację i brak możliwości sprawnego kreowania polityki hotelowej w innych dziedzinach: marketingu, revenue managemencie czy zarządzaniu gastronomią hotelową. Jednakże, obniżona efektywność zarządzania hotelem, będąca konsekwencją niewystarczającej wiedzy i doświadczenia menedżera obiektu, generuje mniejszy zysk, prowadzi do trwałej utraty klientów, a najgorszym scenariuszu także bankructwa hotelu. W ostatnich kilku latach obserwujemy jednakże odwracanie się tego trendu i postrzegania współczesnego menedżera hotelu jako osoby, która będzie umiała samodzielnie zbudować zespół w oparciu o konkretne kryteria kompetencyjne, a także stanie się jego liderem i ekspertem.

Co to oznacza w praktyce?

Dobrego menedżera XXI wieku możemy przewrotnie przyrównać do człowieka renesansu - posiada wszechstronne umiejętności biznesowe, nakierowany jest na maksymalizację osiąganych zysków, a także jest liderem swojego zespołu. Jak przekonuje Marcin Ziobro, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Hilton Garden Inn Kraków Airport, obecnie każdy z pracowników i kierowników hotelu, bez względu na to, czy tego chce czy nie, jest sprzedawcą. Recepcjoniści, kelnerzy, serwis sprzątający – każdy z nich jest wizytówką hotelu i tym samy może produkt sprzedać lub do niego zniechęcić. Menedżer musi mieć tego świadomość i tak pokierować zespołem, aby umiał patrzeć na swoją rolę znacznie szerzej - przekonuje. Wiąże się to z koniecznością posiadania dogłębnej wiedzy na temat procesu sprzedaży i dystrybucji, a także zarządzania przychodami, która - co bywa problematyczne - dostępna jest głównie w międzynarodowych sieciach hotelowych. Menedżer powinien być także odpowiedzialny za stworzenie i nadzór nad realizacją budżetu przychodów i kosztów, zarządzanie hotelem przez pryzmat wskaźników, określanie oraz przewidywanie trendów i tendencji rynkowych. Niewykonalne? Tylko w teorii.

Nie problemy, a wyzwania

Zdobycie wiedzy praktycznej z tak wielu obszarów wymaga długich lat doświadczenia na różnych stanowiskach i też nie zawsze daje gwarancję, że menedżer będzie umiał spojrzeć na nowe wyzwania w sposób kompleksowy. Problem stanowi również brak odpowiednich programów kształcenia menedżerów hoteli. Osoby kończące studia otrzymują dyplom, ale rzadko towarzyszy mu faktyczna wiedza z zakresu praktycznego wdrożenia konkretnych rozwiązań. Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii z Suchej Beskidzkiej jest pierwszą uczelnią w Polsce, która dostrzegła konieczność zmian, w odpowiedzi uruchamiając w Krakowie pionierski program studiów podyplomowych. Staraliśmy się odpowiedzieć na potrzebę rynku - tłumaczy prof. dr hab. Janusz Sondel, rektor WSTiE. Jako jedyni w Polsce postawiliśmy na wymiar praktyczny: studia menedżer hotelu dają możliwość spotkania z ekspertami pracującymi na kluczowych stanowiskach w hotelach sieciowych. Chcieliśmy dać studentom możliwość zadawania pytań, na które uzyskają najbardziej aktualne odpowiedzi, mające zastosowanie w codziennej pracy, a nie tylko suchą i przestarzałą teorię książkową.

Edukacja - klucz do sukcesu

Program studiów opracowanych przez suską uczelnię jest bardzo ambitny. Łączy szkolenie z zakresu samodzielnego prowadzenia nowoczesnego obiektu, podnoszenia kompetencji, analizy rynku hotelarskiego, organizacji sprzedaży, obsługi klienta, marketingu, PR, wiedzy prawniczej oraz przewidywania nowych trendów, w tym działań CSR oraz odpowiadania na nie. Elitarne studia w WSTiE kierowane są do obecnych dyrektorów i menedżerów hoteli oraz osób planujących podjęcie zatrudnienia na tych stanowiskach. Zgłaszają się do nas menedżerzy z całej Polski, co utwierdza nas w przekonaniu, że brak odpowiednio wykształconych kadr jest obecnie najbardziej palącym problemem branży. Cieszy nas, że wyzwanie to zostało dostrzeżone. Jesteśmy przekonani, że dzięki odpowiedniemu kształceniu już niedługo polscy menedżerzy będą mogli konturować z najlepszymi na świecie - dodaje prof. dr hab. Janusz Sondel. Uczelnia prowadzi rekrutację do 20 stycznia, liczba miejsc jest ograniczona. Więcej informacji na stronie internetowej szkoły.

Agnieszka Grzechynka

Skontaktuj 
się z autorem:

Co otrzymasz po podaniu adresu e-mail?

  • dostęp do wszystkich treści na stronie biznes-hotel.pl,
  • cotygodniową porcję newsów i inspiracji, czyli newsletter Biznes Hotel
  • informacje o wydarzeniach organizowanych przez Biznes Hotel,

Dziękujemy za docenienie!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych więcej...przez firmę FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, ul. Polska 13 w celach marketingowych, w szczególności na otrzymywanie informacji handlowych pochodzących od FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. oraz jego kontrahentów drogą elektroniczną na adres e-mail podany w formularzu zgłoszeniowym.

Tagi: #HoReCa, #aktualności, #hotelarz

Przeczytaj także:

Piszą 
dla nas:
2014 @ FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o.
Zdjęcia udostępnia fotolia.pl